فقدان پاره ای از مواد غذایی باعث پیدایش اضطراب و نگرانی می گردد. تنش های عصبی در بیشتر موارد ریشه در تغذیه ی نادرست دارند.تغذیه، هیچ گاه به معنی سیر شدن و یا رفع گرسنگی نیست؛اگرچنین باشد پس هرگز سوء تغذیه و یا انواع بیماری ها نباید وجود داشته باشند.با یک تغذیه درست می توان به افراد خانواده در کسب موفقیت های اجتماعی و عمر طولانی و افزایش کارآیی در خانه و همین طور بالا بردن کارآیی تحصیلی فرزندانمان کمک کرد.هرگاه تامین تندرستی مورد نظر باشد باید از خوردن مواد غذایی فاقد ارزش تغذیه ای دور کرده و از آن دسته از مواد غذایی که عامل ایجاد زمینه ی سلامتی در انسان هستند استقبال کنیم.
از مواد غذایی که فاقد ارزش غذایی هستند پرهیز نمایید.این مواد غذایی شامل شیرینی جات،ژله ها،آب نبات ها،بیسکوئیت ها،غذاهای کنسروی،مرباها،انواع غذاهای صنایع شده،روغن های نباتی ئیدروژنه،قندها(به جز مقدار کمی در روز)،انواع غذاهای سرد شده در بیرون و یا اماکن و یا غذاهای سرد شده در جاده ها و انواع نوشابه هاِِِ هستند.این غذاها از نظر ارزش تغذیه ای،دارای چندان کیفیتی نبوده و جزء غذاهایی که موجبات سلامتی انسان ها را فراهم می آورند،نمی باشند؛هر چند که خوردن آنها ممکن است در ظاهر ایجاد بیماری ننماید،اما زمینه بروز بیماری ها را فراهم می سازد.
- صبحانه را هیچ گاه از برنامه های روزانه تان حذف نکنید و حتی الامکان،کاملترین نوع ماده غذایی را صبح ها مصرف نمایید.
- یکی از دلایل خستگی و عدم تمرکز،کم خونی فرد است. افراد کم خون ،اکسیژن رسانی خوبی ندارند؛یعنی قادر نیستند که به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمایند و دائمادچارضعف،سرگیجه،نگرانی و کاهش انرژی می شوند. حداقل در طول روز یک وعده غذایی را که غنی از آهن است مصرف کنید. منابع خوب آهن شامل گوشت قرمز،مرغ،غلات سبوس دار و کشمش است.بهتر است بعد از هر وعده غذایی، یک میوه سرشار از ویتامینC میل شود.
- یکی دیگر از عوامل ایجاد خستگی ها و در نتیجه،نگرانی ها،کمبود ید در بدن است.حتی الامکان از نمک های یددار در پایان طبخ غذا استفاده نمایید.
- - کمبود کلسیم باعث پیدایش نگرانی و خستگی می شود.بی خوابی که یکی از عوارض کمبود کلسیم است شخص را هرچه بیشتر در فشار عصبی می گذارد؛یعنی شخص آرامش کافی برای خوابیدن ندارد.بهترین منبع غذایی سرشار از کلسیم،شیر،ماست و دوغ است .
- - کمبود پروتئین ها هم ایجاد خستگی می کنند.از مصرف پروتئین ها بخصوص همراه صبحانه،غافل نشوید؛زیرا با مصرف پروتئین همراه صبحانه،یک روز سراسر بانشاط و به دور از خستگی را خواهید گذراند. منابع سرشار از پروتئین عبارتند ازً: گوشت قرمز، تخم مرغ،ماهی،حبوبات و لبنیات کم چرب.
- پایین بودن فشار خون و قند خون هم یکی دیگر از دلائل خستگی و نگرانی است؛از اینرو توصیه می شود که به جای مصرف قندهای ساده،از قندهای پیچیده،مثل غلات سبوس دار، استفاده کنید.
- غذاهای حاوی ویتامین 1B و امگا3 از بروز افسردگی پیشگیری می کنند.امگا3 سطح سروتونین را افزایش می دهد.موز نیز حاوی است و سطح سروتونین را بالا می برد.(سروتونین آرامبخش بوده و استرس و تنش را کاهش می دهد.)
- از مصرف چربی به مقدار زیاد خودداری کنید؛زیرا چربی در معده به مدت طولانی باقی مانده و سبب منحرف ساختن خون از مغز،عضلات و سایر بافت های بدن به سمت معده شده و همین امر،موجب پدید آمدن حالت رخوت و بی حالی تا شش ساعت می گردد.
مطالعه بر پایه تکرار و تمرین استوار است و موقعی حاصل می شود که بر مطالب مورد مطالعه دقت کرده و برآن مسلط شویم.
توصیه هایی برای مکان مطالعه
· اتاقی با نور کافی
· محیطی دلپذیر به همراه گل و گیاه
· محیطی آرام و بی سروصدا
· صندلی راحت
توصیه هایی برای ایجاد شرایط ذهنی مناسب
· قدم زدن
· ایجاد یک تصویر ذهنی از خودتان و مطالب خوانده شده
· دویدن و نرمش کردن ، تکرار مطالب و مرور ذهنی آن ها
· سوالات آخر هر درس را مرور کنید و پاسخ دهید
توصیه هایی در رابطه با افزایش بهره وری مطالعه
· زیر اطلاعات مهم و اصلی خط بکشید
· از رنگ های مختلف برای مشخص کردن اطلاعات استفاده کنید
· مفاهیم، کلمات و عبارات مشکل را نشانه گذاری کنید.
· دسته بندی و فهرست بندی موضوعی مطالب
توصیه هایی در رابطه با یادداشت برداری دروس
· یک مجموعه از نمادهای جذاب و معنادار را برای یادداشت های خود استفاده کنید.
· به معلم خوب نگاه کنید و معلم را برای دریافت نکات مهم و اساسی دنبال کنید.
· با استفاده از مداد رنگی موضوعات مختلف و مهم را علامت گذاری کنید.
نکات یادگیری درس ریاضی
· یادگیری درس ریاضی حتماً باید در کلاس درس انجام گیرد و وابسته به معلم است لذا دقت کنید، سوال کنید و تمرین کنید.
· مراحل محاسباتی هر تمرین را به زبان خودتان برای خودتان بازگو کنید و راهنما و خودآموز خاص خودتان را در هر مبحث بنویسید.
· از عدم توانایی یا مهارتتان در حل تمرینها و مسائل نترسید و دلسرد نشوید و به رفع عیب و ابهام بپردازید.
· به هنگام حل تمرین حدس بزنید که چگونه سوال یا سوالات مشابهی ممکن است در امتحان بیاید.
· در انجام تمرینهای هندسه، درک این که صورت قضیه از شما اثبات چیزی را می خواهد مهم است، هر چه راههای بیشتر و جدیدتری برای اصول موضوعه پیدا کنید هندسه را بهتر فهمیده اید.
· ریاضی سیری پلکانی دارد بنابراین آمادگی مهارتی در انجام مفاهیم قبلاً آموخته شده و درک آنها پیش نیاز درک مفاهیم ریاضیاتی بعدی است.
· تمرین های ریاضی را یک ضرورت و نه یک اجبار تلقی کنید و با داشتن نگرش مثبت نسبت به این تکالیف و هدفمند بودن از تمرینهای ریاضی استفاده بیشتری ببرید.
· فقط به تمرینهای موجود در کتاب درسی بسنده نکنید بلکه از کتابهای ویژه حل تمرین یا به اصطلاح کتاب کار هم استفاده کنید.
· اصول حل مسئله را یاد بگیرید و به کار ببرید. این اصول شامل:
الف- مسئله را بفهمید. داده ها و مجهول ها را روی کاغذ بنویسید.
ب- ارتباط میان داده ها و شروط مسئله و مجهول را پیدا کنید.
ج- راه حل ها را پیدا کنید.
د- عملیات را اجرا کنید و محاسبات را انجام دهید.
ه- جوابهای به دست آمده را وارسی کنید و از صحت آنها مطمئن شوید.
و- راه حلهای کوتاه تر یا متفاوت را پیدا کنید.
هرگز به سراغ حل المسائل نروید و به خودتان و آموخته هایتان متکی باشید.
نکات یادگیری درس فیزیک
· زبان فیزیک زبان قیاسی است یعنی مجموعه ای از قواعد، اصول و فرمولها که می توانند در موقعیتهای مشابه کاربرد و نتیجه یکسانی را به بار آورند.
· برای یادگیری هر چه بهتر درس فیزیک باید به مدلهای فراشناختی توجه کنید. مدلهای فراشناختی مدلهایی هستند که ما را بر جریان کلی حاکم بر یک مبحث مسلط می کند. این مدلها کلی ترین تقسیم بندیهای حاکم بر موضوع را در ذهن شما تثبیت می کند.
· در یادگیری درس فیزیک به تصاویر و اشکال موجود در کتاب در ارتباط با موضوع یا مفهوم موردنظر کاملاً دقت کنید.
· به تعاریف موجود در کتابهای فیزیک به عنوان سر منشاء همه مباحث درسی با دقت تمام توجه و آنها را درک و فهم حدود و ثغور آن در حفظ تعارف مهم است آنها را به کار گیرید.
· مجموعه فرمولهای هر مبحث را در دفترچه کوچکی جداگانه یاداشت کنید.
· راه حلهای مختلف برای رسیدن به جواب را یاد بگیرید و سعی کنید نسبت به همه آنها تسلط حاصل کنید تا در موقع لزوم از هر یک از این راه حلها به عنوان جانشین استفاده کنید.
· به جای حفظ کردن بی منطق فرمولهای فیزیکی تلاش کنید رابطه میان اجزاء فرمول را درک کنید و آن را در موقعیتهای مختلف به کار بگیرید.
· اهداف آموزشی هر مبحث یا فصل را درک کرده آنها را تثبیت کنید و اطمینان حاصل کنید که به آنچه از شما خواسته پاسخ مناسبی داده اید.
· برای درک بهتر درس فیزیک سعی کنید از علائم اختصاری رایج که به عنوان نماد حالت یا ویژگی یا جسم یا روش خاصی است به درک عمیقی رسیده و آنها را حفظ کنید. مثلاً یکای کلوین K / یکای سلسیوس c و...
· استفاده از نمودارها در درک بسیاری از مباحث فیزیک می تواند کارآمد باشد.
توصیه هایی برای مطالعه
مطالعه بر پایه تکرار و تمرین است و موقعی حاصل می شود که در موارد مورد مطالعه دقت کرد و برآن مسلط شد.
توصیه هایی برای مکان مطالعه
· اتاقی با نور کافی
· محیطی دلپذیر به همراه گل و گیاه
· محیطی آرام و بی سروصدا
· صندلی یا مبل راحت
توصیه هایی برای ایجاد شرایط ذهنی مناسب
· قدم زدن
· ایجاد یک تصویر ذهنی از خودتان و مطالب خوانده شده
· دویدن و نرمش کردن ، تکرار مطالب و مرور ذهنی آنها
· سوالات آخر هر درس را مرور کنید و پاسخ دهید.
توصیه هایی در رابطه با افزایش بهره وری مطالعه
· زیر اطلاعات مهم و اصلی خط بکشید
· از رنگهای مختلف برای مشخص کردن اطلاعات استفاده کنید
· مفاهیم، کلمات و عبارات مشکل را نشانه گذاری کنید.
· دسته بندی و فهرست بندی موضوعی مطالب
توصیه هایی در رابطه با یادداشت برداری دروس
· یک مجموعه از نمادهای جذاب و معنادار را برای یادداشت های خود استفاده کنید.
· به معلم خوب نگاه کنید و معلم را برای دریافت نکات مهم و اساسی دنبال کنید.
· با استفاده از مداد رنگی موضوعات مختلف و مهم را علامت گذاری کنید.
اصول شادی بخش
آیا تاکنون به دنیای پیرامون خود اندیشیده اید؟ شاید این زندگی ماشینی و روزمرگی فرصت اندیشیدن به خودتان را از شما گرفته باشد اما مطمئنا در همین زندگی ماشینی نیز، هیچگاه از فکر خوشبختی و موفقیت در تمام ابعاد زندگی غافل نشده اید.
برای رسیدن به این موفقیت ها به برخی از اصول شادی بخش را مرور می کنیم.
1- به هیچ کس امید نداشته باش یه جز خدا
2- به قدر توان تلاش کن و نتیجه را به خدا واگذار کن
3- انتظار نداشته باش همیشه آنچه را در اطرافت اتفاق می افتد مطابق میل و خواسته ات باشد.
4- با بحث های بی نتیجه انرژی خود را هدر نده
5- تا با خود مهربان نباشی نمی توانی مهر بورزی
6- هر کاری را با علاقه و تمرکز انجام بده
7- زندگی خود را هدفمند کن و برای رسیدن به اهدافت تلاش کن
8- قلب را از تنفر خالی کن تا خوشبختی در آن لانه کند
9- در تصمیم گیری های خود تاخیر نینداز
10-هنگام عصبانیت نفس عمیق بکش و تا ده بشمار
11-اندوه روز نیامده را بر روز آمده نیفزا
12-هرگز سعی نکن به دیگران بقبولانی که حرفت درست است.
13-به جای بیزاری از انسانها، با رفتارهای بد آنان متنفر باش
14-یگانه داروی آرام بخش روح و جان یاد خداست
15-به خاطر اشتباهات گذشته خود را سرزنش نکن
16-در فرهنگ لغات خود شکست را تجربه معنا کن
17-با شرایط زندگی سازگار باش
18-برای کشف حقایق زیاد تفکر کن به خصوص درباره جهان آفرینش
19-به تعبیر و تفسیر کراهای دیگران نپرداز
20-در مقابل خواسته ها وگفتار دیگران انعطاف پذیر باش، نخواه که حرف، حرف خودت باشد.
رمز و راز آرامش زندگی
1- به عنوان یک همسر در گرم کردن کانون خانواده تان بکوشید، چرا که خداوند شما را موجب آرامش و سکون قرار داده است.
2- سعی کنید همواره خوبیها، نعمتها و امکانات مثبت را در نظر بگیرید تا همیشه شکرگزار بوده آرامش روان داشته باشید.
3- بدانید که روح شما نیز همانند جسمتان به تغذیه احتیاج دارد و تغذیه آن مطالعه و یادگیری بیشتر است.
4- هنگامی که دچار تعارض می شوید هر چه سریعتر تصمیم بگیرید و خیال خود را راحت کنید.
5- حتی با نزدیکترین افراد خانواده خود کاملاً مودبانه صحبت کنید و در هر حال احترام دیگران را داشته باشید.
6- خوش بینی به دیگران مایه سلامت تن، آرامش دل و امنیت روان است.
7- اگر موقعیتی برایتان مهم است، هیچگاه برداشت منفی نکنید.
8- نسبت به دیگران همانطور رفتار کنید که دوست دارید دیگران با شما رفتار کنند.
9- به بچه ها بیاموزید بین عشق و نومیدی، عشق را انتخاب کنند چون عشق را از دست دادن به منزله از دست دادن زندگی است.
10-قبل از همه خود را دوست داشته باشید تا بتوانید محبت خود را به دیگران هدیه کنید چون از چیزی که ندارید نمی توانید ایثار کنید.
11-امنیت و آسایش مادی کافی نیست، امنیت واقعی در درون شماست.
12-از موقعیتهای دشوار در زندگی فرار نکنید بلکه درس بگیرید و به نفع خود از آن استفاده کنید.
13-اگر عمرتان را با خیال و رویا درباره آینده و اندیشه به گذشته سپری کنید از آنچه در حال می گذرد غافل خواهید ماند.
14-خوشبختی در درون شماست در بیرون از خود به جستجوی آن نپردازید.
15-پیوسته می توانید بیاموزید و در آنچه آموخته اید دیگران را سهیم کنید.
16-همه چیز از شما شروع می شود. ارزش و احترام خود را بدانید و به وجود خود افتخار کنید.
17-بکوشید هر روز بیش از روز دیگر شکافهای موجود بین خود با دیگران را به پیوند دوستی و الفت تبدیل کنید.
18-زندگی بالاترین موهبتی است که به شما ارزانی شده، از این فرصت قبل از آنکه دیر شود استفاده کنید.
19-سعی کنید خانه بجای محیط بایدها و نبایدها سرشار از تفاهم و دوستی و مهربانی شود.
20-سعی نکنید فقط زشتیها و ناملایمات زندگی را ببینید، زندگی همراه با زشتی سرشار از شور و زیبایی است کافی است چشمان خود را برای دیدن آن بگشایید.
راههای ایجاد انگیزه
1-طرح مطالب درسي به صورت پرسش هاي جالب : مطلب يا موضوعي را كه مي خواهيم كودك و نوجوان يادبگيرد ، به صورت پرسش يا پرسش هايي روشن و جالب كه آنها را به فعاليت ذهني و پويندگي ترغيب نمايد ، مطرح كنيم . بايد تلاش نمود تا در دانش آموزان احساس نياز به وجود آيد .
2-دانش آموزان در اثر شكست در درسي نسبت به آن نگرش منفي پيدا مي كنند بايد به آنها كمك كرد تا با كسب موفقيت در درس جديد ، به تصويري مثبت از توانايي خود دست يابند زيرا يادگيري همراه با موفقيت به ايجاد انگيزه منجر مي شود .
3-تجربه و تماس مستقيم با مطالب درسي : سعي نماييد تا دانش آموزان آنچه را كه مي خواهند يادبگيرند با آن تماس پيدا نموده و تجربه مستقيم و عملي داشته باشند .
4-اهداف آموزشي مورد انتظار از دانش آموزان را در آغاز درس براي آنها بازگو نماييد . اهداف بايد روشن و متناسب با توانايي دانش آموزان باشد .
5-اجراي نقش : بهتر است در زمينه برخي از موضوعات ازجمله تاريخ ، ادبيات ، ديني و … دانش آموزان را تشويق نماييم تا موضوع مورد نظر را به صورت نمايش در آورند . اجراي نمايش در تفهيم مسائل تربيتي و اخلاقي بسيار مفيد و مؤثر مي باشد .
6-در شرايط مقتضي و مناسب از تشويق هاي كلامي استفاده كنيد . مثلا“ خوب ، آفرين ، مرحبا و …
7-بايد شرايطي فراهم شود تا دانش آموز موفقيت خود را احساس كند زيرا هيچ چيز همانند خود موفقيت به موفقيت كمك نمي كند .
8-تكاليف ارائه شده نه بايد بسيار مشكل باشد و نه ساده ، از ارائه تكاليف يكنواخت بايد پرهيز كرد و به عبارتي تكاليف بايد خاصيت برانگيختگي داشته باشند .
9-مشخص كردن نحوه انجام كار براي يادگيرنده : كاري را كه دانش آموز قرار است انجام دهد بايد دقيقا“ مشخص شود .
10-تبادل نظر با دانش آموزان در باره مشكلات درسي و شركت دادن آنها در طرح نقشه هاي كار و فعاليت
11-استفاده از نمرات و آزمون ها براي ايجاد انگيزه در دانش آموزان
12-علاقه مندي ياددهنده به موضوع : دربسياري از مواقع مشاهده مي كنيم كه بي علاقه بودن يادگيرندگان به موضوعي خاص ناشي از علاقه مند نبودن والدين و مربيان آنهاست . معلمي كه در زنگ انشاء ، ورقه هاي رياضي را تصحيح مي كند يا در ساعت ورزش به بافندگي مشغول مي شود ، عملا“ به يادگيرندگان مي گويد كه براي اين فعاليت ارزش قائل نيست .
13-مطالب آموزشي را بايد از ساده به دشوار ارائه كرد . مي توان با فعال سازي دانش آموز به هنگام تدريس در او ايجاد انگيزه نمود .
14-به وضع جسماني دانش آموزان و وضع ظاهري كلاس بايد توجه نمود . كلاس درس را بايد از نظر ظاهري و رواني تبديل به محيطي امن و آرام نمود .
15-از مقايسه نمودن دانش آموزان با يكديگر خودداري نماييد .
16-قدرداني از كار دانش آموز او را به كوشش و تلاش بيشتر و دلبستگي به درس وادار خواهد نمود .
17-برقراري ارتباط بين مطالب درسي با واقعيات زندگي در ايجاد انگيزه مؤثر مي باشد .
18-بلافاصله دانش آموز را از ميزان پيشرفت در كارش مطلع نماييد . آگاهي از نتيجه كار در هر مرحله از آموزش ، دانش آموز را از عملكرد خود آگاه نموده و باعث مي شود تا به تقويت نقاط مثبت و اصلاح نقاط ضعف و منفي خود بپردازد .
19-استفاده از علائق يادگيرنده : مربيان و والدين ميتوانند با شناسايي علائق دانش آموز از آن استفاده مطلوب نمايند .
20-مقابله با بازدارنده هاي عاطفي و هيجاني كه موجب دلسردي و كاهش علاقه دانش آموز به درس و تحصيل مي شود . مثلا“ معلمي ممكن است از دانش آموز توقع زياد داشته باشد و يا پس از ورود به كلاس به هيچ دانش آموزي اجازه ورود ندهد و يا تكاليف سنگين تعيين كند ، زياد درس بدهد ، سخت نمره دهد و گاهي تبعيض روا دارد .
21-انگيزش از راه سرمشق گيري : معلم در اين شيوه از شخصيتي خاص تمجيد و تجليل نموده و او را يك نمونه و سرمشق ارزشمند و قابل احترام معرفي مي كند و دانش آموزان نيز از طريق همانند سازي با آن به درس و مدرسه علاقه مند مي شوند .
22-تحريك حس كنجكاوي دانش آموزان
23-آموزش برنامه ريزي به دانش اموزان از طريق رفتار و گفتار و كردار خود در كلاس درس و ارائه نظرات مشورتي به آنها درتهيه برنامه
24-در آميختن درس با تفريح و بازي دانش اموزان را به يادگيري بيشتر علاقه مند مي سازد .